عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مشکلات اقتصادی و فقر را از عوامل موثر در شیوع آسیب های اجتماعی دانست و گفت: اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۷ برای کاهش آسیب ها بسیار اندک بوده و گره گشا نخواهد بود.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مشکلات اقتصادی و فقر را از عوامل موثر در شیوع آسیب های اجتماعی دانست و گفت: اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۷ برای کاهش آسیب ها بسیار اندک بوده و گره گشا نخواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز، شکور پورحسین در گفت و گو با خانه ملت، مشکلات اقتصادی و فقر را از عوامل موثر در شیوع آسیب های اجتماعی دانست و گفت: شدت و حساسیت آسیب های اجتماعی در کشور به گونه ای است که ریاست جلسات آسیب ها را رهبری بر عهده دارند که در این جلسات دستگاه های متولی هر شش ماهه گزارشاتی را به رهبری ارائه می کنند.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی، افزود:  در ماده 80 برنامه ششم توسعه که سندی بالادستی است دولت مکلف شده نسبت به کاهش آسیب های اجتماعی با تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با اولویت طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی اقدام کرده به گونه ای که تا پایان برنامه میزان آسیب ها 25 درصد از میزان کنونی کاهش یابد.

وی تحقق 25 درصدی آسیب ها را مستلزم تدوین و تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دانست و ادامه داد: برای کاهش آسیب ها باید بودجه کلانی پیش بینی و تخصیص یابد؛ در ماده 80 برنامه ششم پیشگیری از آسیب ها، خدمات رسانی و بازتوانی، شناسایی و بهبود نقاط آسیب خیز، حمایت از زنان سرپرست خانوار، مقابله با اعتیاد با حمایت قوه قضائیه، حمایت از بیماران روانی مزمن و سالمندان، تامین مسکن مورد نیاز و ساماندهی کودکان کار مورد تاکید قرار گرفته که هر کدام از این موارد به نوعی از آسیب های جدی جامعه به شمار می رود که ناشی از وضعیت بد اقتصادی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم هر چه سریع تر حذف یارانه ثروتمندان و اختصاص آن به نیازمندان، تصریح کرد: در دنیا مالیات از افراد صاحب درآمد اخذ و به نیازمندان و افراد فاقد درآمد پرداخت می شود؛ بهتر است در ایران نیز این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

پورحسین با بیان اینکه کنترل آسیب های اجتماعی به تنهایی از عهده وزارت کشور خارج است، گفت: وظیفه وزارت بهداشت سیاستگذاری، راهبردی و نظارت بوده و دستگاه هایی مانند شهرداری ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد در کاهش آسیب ها دخیل هستند و باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس دهم، با یادآوری اینکه مجلس بودجه اعتبارات طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را در بودجه 97 پیش بینی کرد، گفت: بر اساس بند ب تبصره 10 لایحه بودجه به‌منظور تهیه و اجرائی نمودن طرح جامع کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی (موضوع ماده (80) قانون برنامه ششم توسعه) اعتبار ردیف 22-550000 جدول شماره (9) این قانون، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با تأیید شورای اجتماعی کشور صرف اقدامات اجرائی طرح فوق می‌گردد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری پیش بینی 300 میلیارد تومان برای مقابله آسیب های اجتماعی در لایحه بودجه 97، گفت: البته این مبلغ در مقابل بودجه هایی که به برخی ارگان ها اختصاص می یابد بسیار اندک است و گره گشا نخواهد بود.

وی وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور را بحرانی و جدی دانست و افزود: البته کاهش برخی آسیب ها مانند حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی تنها با اختصاص بودجه تحقق نمی یابد بلکه نیازمند فرهنگ سازی است.

پورحسین با تاکید بر اینکه دولت باید نگاهی فراگیر به آسیب های اجتماعی داشته باشد، تصریح کرد: علاوه بر اختصاص اعتبار باید برنامه ریزی مناسبی برای پیشگیری از آسیب ها در دستور کار قرار گیرد؛ آسیب های اجتماعی باید ریشه یابی شده و با علل و عوامل آن مبارزه کرد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس دهم، پیشگیری از اعتیاد باید سیاست کلان حاکمیت باشد، تصریح کرد: تنها با تزریق بودجه نمی توان با اعتیاد مقابله کرد در دنیا سیاست های مناسبی برای مقابله با اعتیاد پیش بینی شده که ما نیز باید به سمت استفاده از این سیاست ها گام برداریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،  ضعف در مهارت های زندگی را یکی از عوامل مهم بروز طلاق دانست و گفت: عوامل موثری در بروز طلاق نقش دارد که ضعف در مهارت های زندگی و ارتباطی می تواند یکی از این عوامل موثر باشد و نیاز است آموزش مهارت های زندگی مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha